logo
More...

FODTERAPEUT

Det er hårdt for kroppen at være stofbruger og hjemløs. Hårdt for fødderne, der altid står og går, aldrig får skoene af og måske ikke har den rigtige størrelse sko på.
Sår, svamp og infektioner i fødderne er meget udbredt blandt Vesterbros stofbrugere.

I Sundhedsrummet findes tre dage om ugen en fodterapeut, der kan tage sig af de problemer.
Fodterapeuten kan træffes mandag, onsdag og torsdag fra 10.00 til 16.00.

Her er ti gode råd til pleje af fødderne  fra fodterapeuten:

Tag et øjeblik til at se på dine fødder,
Hvordan har huden det?
Er der sprækker i huden imellem tæerne, klør det? Det kunne være tegn på en svampeinfektion. Er der vabler, ligtorne eller hård hud, der trænger til en kærlig hånd fra en fodterapeut, ser du en ru plet der bobler op og er øm? Det kunne være en fodvorte… Er du i tvivl eller har spørgsmål så kontakt os i Sundhedsrummet.

Kig også på neglene. Er de blevet gullige, brune, fortykkede eller sivmarvs agtige, det kan være svamp, og kan behandles hos fodterapeuten. Gror de ind i kødet og gør ondt? Så kom og få en bøjle på. Skal de bare klippes? Så husk at klippe dem lige over, ikke ned i siderne, men fil evt. hjørnerne lidt. Dette for at undgå at de bøjer sig og bliver indgroede eller at der opstår infektion, fordi de er blevet klippet for kort eller for tæt.

Tænk på dine sko. Skift ikke støvlerne ud for hurtigt. Sover du ude, er de gode at have til de fugtige eller kolde nætter. Går du meget på asfalt, er det godt at få fat på et par sportssko, med bløde stødabsorberende såler. Vælg dem store nok, så dine fødder har plads til at bevæge sig og musklerne kan arbejde frit under gangen. Vælg nogle hvor dine fødder kan ånde… helst ikke syntetiske materialer, der holder på sveden og fremmer fodsvamp.

Skift sokker hver dag, hvis du har mulighed for det. Har du mulighed for det, så skift hver dag. Gå aldrig barfodet i sko, varmen, friktionen og sveden får du vabler af.

Luft dine fødder, når du kan. Tag sko og strømper af, når du får mulighed for det, så de kan få lidt luft. Massér dine fødder efter eller få en ven, veninde til at hjælpe dig hvis det er svært at nå dem, det er godt for blodomløbet.

Undgå infektioner. Sover du på offentlige steder eller bruger du fælles bade, så brug et par badesandaler eller et par sokker, de beskytter mod svamp og vorter. Husk at vaske dem godt efter og tør dem.

Er din hud tør, så brug en almindelig creme, den gør huden smidig, så du undgår revner og infektioner, men put aldrig creme mellem tæerne, det giver risiko for svampe angreb.

Ryger du? Så prøv at mindske det… ikke nemt… men det har stor indflydelse på dit generelle helbred og på blodtilførslen til fødderne i særdeleshed. Også stoffer og alkohol påvirker føddernes følsomhed og reaktioner på kulde / varme, skarpe genstande og muskelkraften. Så vær opmærksom og tjek ofte dine fødder. Søg hjælp hvis du ser noget, der bekymrer dig, og ALTID hvis der er et sår. Vi er her for dig!

Har du andre sygdomme? Som diabetes (tisser du mere end du plejer? Er du meget tørstig, altid tør i munden, får du små sår der ikke vil hele?) så kom ind og bliv tjekket. Eller har du haft en blodprop?  Har du gigt, det kan alt sammen have indflydelse på dine fødders tilstand og vi vil gerne hjælpe dig til bedst mulig behandling… så tøv ikke – kom forbi!

Til sidst… Brug dine fødder! At gå er godt for krop og sind, får blodet og tankerne til at cirkulere og øger din muskelmasse. Det er årstiden til det, det er gratis og man oplever altid noget.